Marketerzy dysponują obecnie nieporównywalnie wiekszą liczbą danych, w stosunku do tej jaką dysponowali jeszcze kilka lat temu. Jednak ilość nie zawsze przekłada się na skuteczność kampanii marketingowych. Duże zasoby wymagają dużej wiedzy i zaplecza technologicznego, aby można nimi zarządzać w sposób usystematyzowany i skuteczny. Zobacz, jakie są największe wyzwania, z którymi przychodzi się zmierzyć marketerom, żeby w pełni wykorzystać dane z korzyścią dla marki i klienta.

Personalizacja

Wszyscy przyzwyczailiśmy się już do faktu otrzymywania na skrzynkę mailową personalizowanych treści i reklam. W dzisiejszych czasach jest to absolutnie wymagany czynnik, jeżeli nie chcemy, żeby przesłana przez nas wiadomość wylądowała w koszu, zanim zostanie otwarta. Użytkownicy szybko przyzwyczajają się do komfortowych dla nich rozwiązań. Dlatego nie wystarczy już samo użycie imienia w temacie wiadomości, żeby przekonać użytkownika do jej otwarcia. Musimy precyzyjnie odnieść się do jego potrzeb. Skąd mamy wiedzieć, jakie one są? Właśnie takich danych dostarcza Big Data. Według badań1 większość marketerów uważa, że strategicznym celem Data Driven Marketingu jest właśnie jeszcze lepsza personalizacja treści w mailingu reklamowym. Rośnie bowiem nie tylko dostępność danych i narzędzi, ale też skala oczekiwań konsumentów względem otrzymywanych reklam i materiałów. Wynika to ze zmiany świadomości społecznej – stajemy się społeczeństwem technologicznym i coraz częściej konsumpcję zastępuje prosumpcja. Świadomie godząc się na częściowe uchylenie kurtyny prywatności, poprzez akceptację plików cookies, czy pozostawianie danych deklaratywnych w formularzach, klient oczekuje w zamian treści odpowiadających jego rzeczywistym potrzebom i zainteresowaniom. Jeśli zostanie „obsłużony” niewspółmiernie do wartości pozostawionych informacji to szybko zniechęci się do marki, która nie rozumie jego potrzeb.

Korelacja

Kolejnym tematem wymagającym zgłębienia jest kwestia korelacji danych pozyskanych z różnych platform. W dobie komunikacji omnichannel, możemy uzyskać informacje z wielu źródeł. Zdobyć wiedzę o naprawdę wielu aspektach aktywności naszych klientów. Problem pojawia się wtedy, gdy nie dysponujemy wystarczającymi kompetencjami analitycznymi, pozwalającymi na zrozumienie zależności wynikających z tych zróżnicowanych informacji lub narzędziami do zarządzania takimi wolumenami danych. Marketerzy mają jednak świadomość, że tylko budowanie takich pełnych profili pozwala na właściwą segmentację bazy danych. A właściwa segregacja to segregacja przeprowadzona już nie tylko pod kątem płci, zainteresowań czy danych geolokalizacyjnych użytkownika, ale także jego nawyków konsumenckich, rzeczywistych intencji zakupowych, czy nawet aktywności dobowej.

Jak sprostać zarządzaniu danymi?

Rozwiązaniem problemów z przetworzeniem dużych ilości danych jest realizowanie kampanii do sprofilowanych już baz, udostępnianych przez spółdzielnie danych. Użycie systemu Data Driven Mailing odbywa się znacznie szybciej, prościej i w konsekwencji taniej, niż próba samodzielnej segmentacji bazy danych i realizowanie do niej wysyłki. Wystarczy wskazanie grupy docelowej, do której chcemy dotrzeć. System wyselekcjonuje adresy i zautomatyzuje wysyłkę do poszczególnych użytkowników w zależności od wszystkich danych, jakie znajdują się w bazie, po ich uprzednim przetworzeniu przez mikroserwisy. Ponieważ Data Driven Mailing dysponuje zarówno bazami B2C jak i B2B to mamy pewność, że reklama trafi tylko do osób lub firm, zainteresowanych naszym przekazem, we właściwym czasie, znajdujących się w obszarze zasięgu naszej działalności i – o ile realizujemy oczywiście kampanię sprzedażową – do osób które stać na proponowaną usługę czy produkt. Taka precyzja w doborze danych stanowi swoistą sekwencję trudną do odtworzenia bez zaawansowanego zaplecza technicznego]. Jednak jest ona niezbędna jeśli dążymy do ograniczenia liczby nieotwartych wiadomości, z których nie uzyskamy zwrotu, a za wysyłkę których musimy zapłacić. Co jednak w kontekście budowania lojalnej wobec konsumentów marki jest jeszcze ważniejsze – pokazujemy odbiorcom naszej kampanii, że wiemy czego im potrzeba i że możemy im to zapewnić.

1Data -Driven Marketing Survey/B2C Benchmarks Return Path in Partnership with Ascend2, August 2016