Marketerzy dysponują obecnie nieporównywalnie
wiekszą liczbą danych, w stosunku do tej jaką dysponowali jeszcze kilka lat
temu. Jednak
ilość nie zawsze przekłada się na skuteczność kampanii marketingowych. Duże zasoby
wymagają dużej wiedzy i zaplecza technologicznego, aby można nimi
zarządzać w sposób
usystematyzowany i skuteczny. Zobacz, jakie są największe wyzwania, z którymi przychodzi
się zmierzyć marketerom, żeby w pełni wykorzystać dane z korzyścią dla marki i
klienta.
Personalizacja
Wszyscy przyzwyczailiśmy się już do faktu
otrzymywania na skrzynkę mailową personalizowanych treści i reklam. W
dzisiejszych
czasach jest to absolutnie wymagany czynnik, jeżeli nie chcemy, żeby przesłana przez nas
wiadomość wylądowała w koszu, zanim zostanie otwarta. Użytkownicy szybko przyzwyczajają
się do komfortowych dla nich rozwiązań. Dlatego nie wystarczy już samo użycie imienia w
temacie wiadomości, żeby przekonać użytkownika do jej otwarcia. Musimy precyzyjnie
odnieść się do jego potrzeb. Skąd mamy wiedzieć, jakie one są? Właśnie takich danych
dostarcza Big
Data. Według badań1 większość marketerów uważa, że
strategicznym celem
Data
Driven Marketingu jest właśnie jeszcze lepsza personalizacja treści w
mailingu
reklamowym. Rośnie bowiem nie tylko dostępność danych i narzędzi, ale też
skala
oczekiwań konsumentów względem otrzymywanych reklam i materiałów. Wynika to ze zmiany
świadomości społecznej – stajemy się społeczeństwem technologicznym i coraz częściej
konsumpcję zastępuje prosumpcja. Świadomie godząc się na częściowe
uchylenie kurtyny
prywatności, poprzez akceptację plików cookies, czy pozostawianie danych deklaratywnych
w formularzach, klient oczekuje w zamian treści odpowiadających jego rzeczywistym
potrzebom i zainteresowaniom. Jeśli zostanie „obsłużony” niewspółmiernie do wartości
pozostawionych informacji to szybko zniechęci się do marki, która nie rozumie jego
potrzeb.
Korelacja
Kolejnym tematem wymagającym zgłębienia jest
kwestia korelacji danych pozyskanych z różnych platform. W dobie komunikacji
omnichannel, możemy uzyskać informacje z wielu źródeł. Zdobyć wiedzę o naprawdę wielu
aspektach aktywności
naszych klientów. Problem pojawia się wtedy, gdy nie dysponujemy
wystarczającymi kompetencjami analitycznymi, pozwalającymi na
zrozumienie zależności
wynikających z tych zróżnicowanych informacji lub narzędziami do zarządzania takimi
wolumenami danych. Marketerzy mają jednak świadomość, że tylko budowanie takich pełnych
profili pozwala na właściwą segmentację bazy danych. A właściwa
segregacja to segregacja
przeprowadzona już nie tylko pod kątem płci, zainteresowań czy danych geolokalizacyjnych
użytkownika, ale także jego nawyków konsumenckich, rzeczywistych intencji zakupowych,
czy nawet aktywności dobowej.
Jak sprostać zarządzaniu
danymi?
Rozwiązaniem problemów z przetworzeniem dużych
ilości danych jest realizowanie kampanii do sprofilowanych już baz, udostępnianych przez
spółdzielnie danych. Użycie systemu Data Driven Mailing odbywa się znacznie szybciej,
prościej i w konsekwencji taniej, niż próba samodzielnej segmentacji bazy danych i
realizowanie do niej wysyłki. Wystarczy wskazanie grupy docelowej, do której chcemy
dotrzeć. System wyselekcjonuje adresy i zautomatyzuje wysyłkę do poszczególnych
użytkowników w zależności od wszystkich danych, jakie znajdują się w bazie, po ich
uprzednim przetworzeniu przez mikroserwisy. Ponieważ Data Driven Mailing dysponuje
zarówno bazami B2C jak i B2B to mamy pewność, że reklama trafi tylko do osób lub firm,
zainteresowanych naszym przekazem, we właściwym czasie, znajdujących się w obszarze
zasięgu naszej działalności i – o ile realizujemy oczywiście kampanię sprzedażową – do
osób które stać na proponowaną usługę czy produkt. Taka precyzja w doborze danych
stanowi swoistą sekwencję trudną do odtworzenia bez zaawansowanego zaplecza
technicznego]. Jednak jest ona niezbędna jeśli dążymy do ograniczenia liczby
nieotwartych wiadomości, z których nie uzyskamy zwrotu, a za wysyłkę których musimy
zapłacić. Co jednak w kontekście budowania lojalnej wobec konsumentów marki jest jeszcze
ważniejsze – pokazujemy odbiorcom naszej kampanii, że wiemy czego im potrzeba i że
możemy im to zapewnić.
1Data -Driven Marketing Survey/B2C Benchmarks Return Path in Partnership with Ascend2, August 2016