Targetowanie behawioralne stało się podstawą wielu działań marketingowych prowadzonych online.
Wynika to z konieczności zmiany podejścia w docieraniu do odbiorców znużonych masowymi komunikatami.
Dziś marketerzy dysponują całą gamą informacji o swoich potencjalnych klientach i wykorzystują je do
różnicowania wysyłanych reklam. Wraz z niepohamowanym przyrostem danych, profile potencjalnych
klientów zawierają ich coraz więcej ale dzięki temu są też znacznie dokładniejsze. Profil ten, jest
wypadkową danych behawioralnych dotyczących tego jak, gdzie i z jaką częstotliwością się
przemieszczamy, jak wygląda nasza aktywność w internecie, oraz jaka jest nasza historia zakupów,
które następnie są korelowane z danymi deklaratywnymi takimi jak płeć, wiek, miejsce zamieszkania,
branża w której pracujemy, poziom dochodów czy zainteresowania. Dzięki dużej wiedzy na temat
użytkowników mamy do czynienia z ewolucją baz mailingowych, które do niedawna były często zbiorem
przypadkowych adresów do bardzo szczegółowych baz potencjalnych klientów, do których możemy
skutecznie realizować zindywidualizowane wysyłki mailingu reklamowego.
Jak powstaje profil behawioralny?
Do zbudowania profilu behawioralnego służą dane, które każdego dnia zostawiamy podczas aktywności w
sieci. Zbieraniem i analizowaniem tych danych zajmują się wyspecjalizowane pod kątem analitycznym
spółdzielnie danych. Profil klienta jest oparty nie tylko na informacjach wydobytych z plików
cookies, często sami też celowo pozostawiamy swoje dane poprzez wypełnianie wszelkiego rodzaju
formularzy czy podczas rejestracji w serwisach internetowych. Po zgromadzeniu tych wszystkich
informacji z różnych źródeł spółdzielnia danych bada zależności pomiędzy nimi i kwalifikuje zbliżone
do siebie profile, do określonych bloków marketingowych. Cały proces jest bardzo złożony i wymaga
nie tylko odpowiedniego zaplecza infrastrukturalnego o mocy obliczeniowej umożliwiającej
zautomatyzowanie tego procesu. Równie ważna jest praca analityków, którzy na podstawie
dotychczasowych wyników kampanii kierowanych do poszczególnych baz, mogą oceniać przydatność
rekordów i dokonywać korekt uwzględniając biznesowe cele kampanii reklamowych.
Jak targetowanie behawioralne działa w praktyce?
Targetowanie behawioralne jest dziś nieodłącznym elementem działań marketingowych. W odróżnieniu od
marketingu tradycyjnego, w którym marketer decydował o wysyłce danej treści do określonej grupy
głównie na podstawie własnej intuicji, w przypadku targetowania behawioralnego proces ten zmierza w
kierunku jak największej automatyzacji. Analiza zachowań użytkownika, tego co robi podczas wizyty na
stronie, skąd się na niej znalazł i co zrobił po jej opuszczeniu, pozwala marketerowi maksymalnie
uszczegółowić bazę odbiorców, znacznie tym samym podnosząc skuteczność działań. Systemy mailingowe
zbudowane w oparciu o Data Driven Mailing pozwalają coraz częściej na zaplanowanie spersonalizowanej
wysyłki na podstawie profilu i zachowań użytkownika. Możemy dokładnie określić czego reklama
wysyłana do określonej grupy odbiorców ma dotyczyć. Ponieważ niektóre branże np. nieruchomości są
bardzo rozległe, koniecznie należy ustalić, czy nasi odbiorcy są zainteresowani kredytem
hipotecznym, bo dopiero planują zakup mieszkania, czy może interesują ich porady dotyczące
urządzania wnętrz, bo muszą urządzić pokój dla dziecka.Taka forma zindywidualizowanej komunikacji
wpływa znacząco na chęć interakcji użytkownika z firmą, która dostrzega jego rzeczywiste
zainteresowania i proponuje mu atrakcyjne treści. Przekłada się to bezpośrednio na statystyki
realizowanych kampanii, zwiększając takie parametry jak Open Rate, Click Through Rate i w
konsekwencji prowadząc do zwiększenia konwersji. Analizowanie przyrostów tych współczynników pozwala
na coraz głębsze poznawanie odbiorców i coraz dokładniejsze dobieranie treści do ich profili
behawioralnych.