Blok marketingowy to określenie szczegółowych i przeanalizowanych, skupionych w jednym
miejscu danych behawioralnych i danych deklaratywnych wszystkich użytkowników, o których
zebraliśmy takie informacje. Na ich podstawie na zasadzie lookalike audience są
dobierane profile podobnych użytkowników a następnie i jedne i drugie są grupowane w
poszczególne bloki marketingowe. Taka kategoryzacja dotychczasowych klientów i
bliźniaczo podobnych do nich pod kątem marketingowym, potencjalnych klientów, stanowi
doskonałą drogę do poszerzenia bazy odbiorców komunikatu reklamowego, który z dużym
prawdopodobieństwem ich zainteresuje.
Jakie dane znajdują się w bloku
marketingowym?
Do zbudowania bloku marketingowego, potrzeba jak największej ilości danych, które można
zebrać o użytkownikach. Krótko mówiąc aby nasz blok charakteryzował się precyzją,
konieczne jest dysponowanie Big Data i umiejętność jej przetwarzania. Na podstawie
analizy Big
Data jest tworzony profil behawioralny pojedynczego użytkownika. W następnym
etapie taki profil zostaje poddany ocenie pod kątem możliwych zainteresowań i intencji
zakupowych i zaszeregowany w jednym z bloków marketingowych. Następnie odszukiwane i
dołączane są profile o dużym stopniu podobieństwa. Stworzony przez INIS system wyróżnia
55 podstawowych bloków. Możemy dzięki nim targetować
kampanie do bardzo zróżnicowanych
gruryzacja, medycyna, rolnictwo, dzieci i rodzina czy kosmetyki aż po te, które w
pierwszej chwili nie przychodzą do głowy, np. wróżby, oddłużanie, telefonia stacjonarna,
czy faktoring. Jeżeli nie dysponujemy wystarczajp o zainteresowaniach zaczynających się
od tych dość oczywistych, takich jak
motoącą porcją danych, na podstawie których
moglibyśmy stworzyć własną grupę, z pomocą mogą nam przyjść spółdzielnie
danych, w
których możemy kupić przetworzoną już pod kątem zainteresowań i intencji zakupowych bazę
użytkowników.
Jak to wygląda w praktyce?
Dla przykładu posłużmy się dość popularnym segmentem motoryzacji. Wyobraźmy sobie
dealera samochodowego z Warszawy, który wprowadza do sprzedaży nowy model samochodu
osobowego typu pick-up. W celu poinformowania swoich potencjalnych klientów o możliwości
odbycia jazdy próbnej podejmuje działania reklamowe. Jednak baza mailingowa jego
klientów nie jest szczególnie pokaźna. Data Driven Mailing daje mu jednak możliwość
wysyłki kampanii nie tylko na adresy zgromadzone w jego systemie CRM, lecz także oferuje
dodatkową możliwość wykorzystania adresów bloku marketingowego motoryzacja. Porównywane
są przy tym ze sobą adresy dealera, czyli adresy osób, które kiedyś już zakupiły pojazd
lub odbyły jazdy próbne, z adresami które blok już zawiera. Ponieważ pick-up jest
pojazdem o specyficznej charakterystyce blok jest filtrowany dodatkowo za pomocą
mikroserwisów, które. Te określają najbardziej prawdopodobnego odbiorcę jako mężczyznę w
wieku 35+, prowadzącego działalność gospodarczą w stolicy i promieniu +50km, związanego
z branżą budowlaną, ogrodniczą, rolniczą lub prowadzącego hurtownię. Taka konkretyzacja
bazy adresowej pozwala zatem nie tylko na ograniczenie liczby wysłanych wiadomości, co
przekłada się zdecydowanie na budżet wymagany do zrealizowania kampanii, ale wpływa też
pozytywnie na wizerunek marki, która wie gdzie są i czego potrzebują jej klienci.
Pozwala to także na przygotowanie bardzo dopasowanej kreacji, która ma niebagatelny
wpływ na odbiór i statystyki mailingu reklamowego.