Data Driven Marketing (DDMA) to na przestrzeni ostatnich kilku lat bardzo gorący temat.
Big data dostarcza marketerom praktycznie nieograniczone ilości danych.
W ich rękach
leży zatem znalezienie sposobu jak wykorzystać drzemiący w nich potencjał. Jeśli uda się
znaleźć taki sposób, to osiągniemy dwa cele naraz. Komunikat reklamowy trafi dokładnie
do odbiorcy, na którym nam zależy, a to w efekcie pozwoli lepiej
wykorzystać budżet
przeznaczony na kampanię. Data Driven Marketing jest zatem działaniem w obszarach
aktywności marketingowej z użyciem nowoczesnych, opartych na danych
narzędzi.
Jak nurt Data Driven wpływa na
marketing?
Przede wszystkim musimy zdać sobie sprawę z przesunięcia środka
ciężkości działań
marketingowych z obszaru zasięgu, w kierunku precyzji tych działań. Do
niedawna
budowanie zasięgu było kluczowe dla skuteczności komunikatu, bo w całej,
nieskonkretyzowanej grupie odbiorców, część z nich stanowiła rzeczywisty target. Dlatego
dotarcie do niego wymagało szerokiego zasięgu. Nie jest jednak tajemnicą, że masowa
wysyłka mailingu reklamowego nie przynosiła z reguły spodziewanego efektu. Najlepiej do
zobrazowania tego faktu może świadczyć procentowa zmiana w statystykach Open
Rate
kampanii mailingowych. W roku 2010, gdzie wysyłki kampanii były realizowane
do
niesprofilowanych baz mailingowych ten wskaźnik dla wszystkich branż wynosił średnio
11,5%. Dla porównania w roku 2015, kiedy dostępne były już systemy
mailingu oparte o
dane, ta wartość wzrosła do 21,73%. Jest zatem widoczne jak na
dłoni, że kampania
zrealizowana z użyciem danych zwiększa jej skuteczność prawie dwukrotnie. To z kolei
pozwala na znaczną redukcję nakładów finansowych potrzebnych do zrealizowania takiej
kampanii i przesunięcie środków na działania uzupełniające. Marketerzy dostrzegli ten
trend i doceniają wagę takich działań. Na potwierdzenie tej tezy możemy posłużyć się
statystyką mówiącą o tym, że w okresie 2011-2014 liczba organizacji z sektora b2b
korzystających z narzędzi marketing automation wzrosła 11-krotnie.
Jak działa Data Driven Marketing?
Dla odniesienia sukcesu w marketingu opartym o dane, musimy przede wszystkim dokładnie
określić swoje cele. Jest to o tyle istotne, że dzięki temu będzie nam łatwiej wybrać
narzędzia, które pozwolą nam te cele zrealizować i zmierzyć skuteczności podjętych przez
nas kroków. Data Driven Marketing istnieje dzięki analizie i to właśnie analiza tego
jakimi danymi i narzędziami dysponujemy jest pierwszym etapem, do wdrożenia skutecznych
działań. Sytuacją idealną jest posiadanie dużej ilości danych (tu z pomocą mogą przyjść
spółdzielnie danych udostępniające m.in. bazy mailingowe b2b i b2c), i możliwość
wykorzystywania wszystkich możliwych kanałów omni lub przynajmniej crosschannelowej
komunikacji. Przenikanie się komunikatów w przestrzeni otaczającej odbiorcę buduje
bowiem skutecznie świadomość naszego produktu czy usługi i pozwala w różnych sytuacjach,
24h na dobę, przedstawiać różne korzyści. Dla przykładu jeśli wyślemy SMS z informacją o
promocji w jednym ze sklepów w galerii handlowej, w której aktualnie znajduje się
odbiorca, to jest duża szansa, że przyciągniemy jego uwagę naszym komunikatem
reklamowym. Data Driven Marketing jako jedno z narzędzi wykorzystuje właśnie marketing
kontekstowy. Poprzez usługi lokalizacyjne dowiadujemy się, że potencjalny klient
znajduje się w centrum handlowym, na piętrze na którym mieści się dany sklep, jest tam
dokładnie w tej chwili, a dane z wyszukiwarki internetowej jego smartfona wskazują, że
szukał niedawno butów do biegania. W oparciu o te dane będąc sprzedawcą obuwia
sportowego możemy go bez problemu zidentyfikować. Przy użyciu danych z wielu platform,
wysyłając tylko jeden, za to dokładnie skalkulowany komunikat docieramy do osoby, która
z dużym prawdopodobieństwem zainteresuje się naszym produktem. Skuteczność prowadzonych
działań będziemy oceniać oczywiście w skali globalnej, którą budujemy jednak na
podstawie precyzyjnych komunikatów, kierowanych do jednostek, we właściwym miejscu i
czasie.