Spółdzielnie danych, każdego dnia agregują ogromne
ilości danych. Jest to sytuacja o tyle pożądana,
że na podstawie dużej liczby zebranych informacji można budować coraz bardziej
szczegółowe bazy
danych. Nie ma innej możliwości, żeby zarządzać takimi wolumenami informacji o klientach
jak tylko
zaangażowanie do tego zadania zautomatyzowanego i zaawansowanego technologicznie
systemu.
Data Driven Mailing, dzięki siatce
mikroserwisów
analizuje i szuka relacji pomiędzy zgromadzonymi
danymi, ale żeby zostały one poddane temu procesowi, to najpierw muszą one trafić do
platformy
DMP, czyli miejsca, od którego zaczyna się obecnie budowanie każdej, opartej na
Big Data, bazy
mailingowej.
First-party data
W chwili obecnej większość pozyskiwanych
danych, jest generowana w świecie online. Coraz częściej
jednak są one zestawiane z danymi pochodzącymi również z aktywności niezwiązanych
pozornie z
naszymi działaniami w sieci. Większość platform zarządzania danymi, gromadzi dane z
serwisów, z
którymi jest bezpośrednio połączona. Są to dane pozyskiwane z pierwszej ręki tzw.
first-party data.
Zaliczają się do nich zarówno dane deklaratywne (zbierane np. poprzez rejestrację
użytkowników w
połączonych z DMP serwisach) ale też dane
behawioralne, zgromadzone poprzez obserwację
zachowań użytkowników na stronach. W tym wypadku mechanizm działania polega na
powiązaniu
tych danych z plikiem cookie, a następnie z adresem e-mail.
Dzięki takiemu zabiegowi, jak opisany powyżej, dysponujemy już znaczącymi informacjami
na temat
użytkownika. Kolejnymi elementami, które potrafią znacznie uszczegółowić profil
konsumenta, są
dane wynikające z analizy wpisywanych przez niego fraz w przeglądarkę internetową i
analiza
czytanych treści. Analiza czasu odsłon poszczególnych podstron, na których zostały
opublikowane
otagowane treści pozwala na skuteczne poznanie zainteresowań użytkownika. To pozwala
kierować
do niego komunikaty reklamowe, co do których zachodzi największe
prawdopodobieństwo, że
zainteresują odbiorcę, bo nawiązują do tematu, na którym skupił swoją
uwagę. Z kolei analiza wejść
na stronę po wpisaniu konkretnych fraz, również podpowie czego użytkownicy szukają oraz
odpowie
na pytanie, czy znajdują to w dostępnych zasobach, o czym powie nam wskaźnik odrzuceń
strony.
Social Media
Nie można oczywiście pominąć tak ważnego źródła
informacji jakim są media społecznościowe. W
ich przypadku możemy uzyskać bardzo szczegółowe dane, nawet na temat stylu życia,
aktualnych i
przeszłych wydarzeń z życia konsumentów. Dodatkowo, biorąc pod uwagę fakt, że często
sami
chętnie chwalimy się różnymi informacjami o sobie w serwisach społecznościowych, to
zadanie
kolekcjonowania danych na nasz temat mocno tym samym ułatwiamy. Zasada działania jest
bardzo
podobna jak w przypadku plików cookies. Profile użytkowników musimy bowiem powiązać z
adresami e-mail. A ponieważ ten jest przypisany do każdego konta na
Facebooku (i często również w
innych portalach) to możemy zrobić to bez większych przeszkód i powiększyć portfolio
danych jakimi
dysponujemy. Co ważne, przed wykorzystaniem adresu użytkownika musi on się znaleźć w
naszej
bazie maili, z potwierdzeniem, że jego właściciel wyraża zgodę na
komunikację marketingową.
Third-party data
Kolejnym ważnym aspektem, który ma wpływ na
liczbę i jakość danych, gromadzonych na platformie
DMP są dane pozyskane ze źródeł zewnętrznych, tzw. third-party data. Te
okazują się być wyjątkowo
pomocne w przypadku, kiedy spółka zarządzająca DMP nie dysponuje możliwością gromadzenia
specyficznych danych, a które mogą okazać się kluczowe dla właściwego określenia grupy
docelowej
w kampanii. Są to dane, którym mniej chętnie dzielimy się w internecie, a które są
gromadzone w
zasobach organizacji np. z sektora finansowego. Dodając do wiedzy o zarobkach i
kredytach historię
naszych wydatków poczynionych w sklepach online, można łatwo określić potencjał zakupowy
konkretnej jednostki. Wysyłka mailingu w tym przypadku jest bardzo
skutecznym sposobem
sprzedaży, bo pozwala zaoferować produkt lub usługę użytkownikom, którzy faktycznie są
nim
zainteresowani i mają określony swój potencjał zakupowy. Zadaniem
marketera pozostaje w takim
układzie sprostanie innym wyzwaniom, o których również należy pamiętać przy
planowaniu kampanii
z wykorzystaniem Big Data.