Spółdzielnie danych, każdego dnia agregują ogromne ilości danych. Jest to sytuacja o tyle pożądana, że na podstawie dużej liczby zebranych informacji można budować coraz bardziej szczegółowe bazy danych. Nie ma innej możliwości, żeby zarządzać takimi wolumenami informacji o klientach jak tylko zaangażowanie do tego zadania zautomatyzowanego i zaawansowanego technologicznie systemu. Data Driven Mailing, dzięki siatce mikroserwisów analizuje i szuka relacji pomiędzy zgromadzonymi danymi, ale żeby zostały one poddane temu procesowi, to najpierw muszą one trafić do platformy DMP, czyli miejsca, od którego zaczyna się obecnie budowanie każdej, opartej na Big Data, bazy mailingowej.

First-party data

W chwili obecnej większość pozyskiwanych danych, jest generowana w świecie online. Coraz częściej jednak są one zestawiane z danymi pochodzącymi również z aktywności niezwiązanych pozornie z naszymi działaniami w sieci. Większość platform zarządzania danymi, gromadzi dane z serwisów, z którymi jest bezpośrednio połączona. Są to dane pozyskiwane z pierwszej ręki tzw. first-party data. Zaliczają się do nich zarówno dane deklaratywne (zbierane np. poprzez rejestrację użytkowników w połączonych z DMP serwisach) ale też dane behawioralne, zgromadzone poprzez obserwację zachowań użytkowników na stronach. W tym wypadku mechanizm działania polega na powiązaniu tych danych z plikiem cookie, a następnie z adresem e-mail.

Dzięki takiemu zabiegowi, jak opisany powyżej, dysponujemy już znaczącymi informacjami na temat użytkownika. Kolejnymi elementami, które potrafią znacznie uszczegółowić profil konsumenta, są dane wynikające z analizy wpisywanych przez niego fraz w przeglądarkę internetową i analiza czytanych treści. Analiza czasu odsłon poszczególnych podstron, na których zostały opublikowane otagowane treści pozwala na skuteczne poznanie zainteresowań użytkownika. To pozwala kierować do niego komunikaty reklamowe, co do których zachodzi największe prawdopodobieństwo, że zainteresują odbiorcę, bo nawiązują do tematu, na którym skupił swoją uwagę. Z kolei analiza wejść na stronę po wpisaniu konkretnych fraz, również podpowie czego użytkownicy szukają oraz odpowie na pytanie, czy znajdują to w dostępnych zasobach, o czym powie nam wskaźnik odrzuceń strony.

Social Media

Nie można oczywiście pominąć tak ważnego źródła informacji jakim są media społecznościowe. W ich przypadku możemy uzyskać bardzo szczegółowe dane, nawet na temat stylu życia, aktualnych i przeszłych wydarzeń z życia konsumentów. Dodatkowo, biorąc pod uwagę fakt, że często sami chętnie chwalimy się różnymi informacjami o sobie w serwisach społecznościowych, to zadanie kolekcjonowania danych na nasz temat mocno tym samym ułatwiamy. Zasada działania jest bardzo podobna jak w przypadku plików cookies. Profile użytkowników musimy bowiem powiązać z adresami e-mail. A ponieważ ten jest przypisany do każdego konta na Facebooku (i często również w innych portalach) to możemy zrobić to bez większych przeszkód i powiększyć portfolio danych jakimi dysponujemy. Co ważne, przed wykorzystaniem adresu użytkownika musi on się znaleźć w naszej bazie maili, z potwierdzeniem, że jego właściciel wyraża zgodę na komunikację marketingową.

Third-party data

Kolejnym ważnym aspektem, który ma wpływ na liczbę i jakość danych, gromadzonych na platformie DMP są dane pozyskane ze źródeł zewnętrznych, tzw. third-party data. Te okazują się być wyjątkowo pomocne w przypadku, kiedy spółka zarządzająca DMP nie dysponuje możliwością gromadzenia specyficznych danych, a które mogą okazać się kluczowe dla właściwego określenia grupy docelowej w kampanii. Są to dane, którym mniej chętnie dzielimy się w internecie, a które są gromadzone w zasobach organizacji np. z sektora finansowego. Dodając do wiedzy o zarobkach i kredytach historię naszych wydatków poczynionych w sklepach online, można łatwo określić potencjał zakupowy konkretnej jednostki. Wysyłka mailingu w tym przypadku jest bardzo skutecznym sposobem sprzedaży, bo pozwala zaoferować produkt lub usługę użytkownikom, którzy faktycznie są nim zainteresowani i mają określony swój potencjał zakupowy. Zadaniem marketera pozostaje w takim układzie sprostanie innym wyzwaniom, o których również należy pamiętać przy planowaniu kampanii z wykorzystaniem Big Data.