Blok marketingowy to określenie szczegółowych i przeanalizowanych, skupionych w jednym miejscu danych behawioralnych i danych deklaratywnych wszystkich użytkowników, o których zebraliśmy takie informacje. Na ich podstawie na zasadzie lookalike audience są dobierane profile podobnych użytkowników a następnie i jedne i drugie są grupowane w poszczególne bloki marketingowe. Taka kategoryzacja dotychczasowych klientów i bliźniaczo podobnych do nich pod kątem marketingowym, potencjalnych klientów, stanowi doskonałą drogę do poszerzenia bazy odbiorców komunikatu reklamowego, który z dużym prawdopodobieństwem ich zainteresuje.

Jakie dane znajdują się w bloku marketingowym?

Do zbudowania bloku marketingowego, potrzeba jak największej ilości danych, które można zebrać o użytkownikach. Krótko mówiąc aby nasz blok charakteryzował się precyzją, konieczne jest dysponowanie Big Data i umiejętność jej przetwarzania. Na podstawie analizy Big Data jest tworzony profil behawioralny pojedynczego użytkownika. W następnym etapie taki profil zostaje poddany ocenie pod kątem możliwych zainteresowań i intencji zakupowych i zaszeregowany w jednym z bloków marketingowych. Następnie odszukiwane i dołączane są profile o dużym stopniu podobieństwa. Stworzony przez INIS system wyróżnia 55 podstawowych bloków. Możemy dzięki nim targetować kampanie do bardzo zróżnicowanych gruryzacja, medycyna, rolnictwo, dzieci i rodzina czy kosmetyki aż po te, które w pierwszej chwili nie przychodzą do głowy, np. wróżby, oddłużanie, telefonia stacjonarna, czy faktoring. Jeżeli nie dysponujemy wystarczajp o zainteresowaniach zaczynających się od tych dość oczywistych, takich jak motoącą porcją danych, na podstawie których moglibyśmy stworzyć własną grupę, z pomocą mogą nam przyjść spółdzielnie danych, w których możemy kupić przetworzoną już pod kątem zainteresowań i intencji zakupowych bazę użytkowników.

Jak to wygląda w praktyce?

Dla przykładu posłużmy się dość popularnym segmentem motoryzacji. Wyobraźmy sobie dealera samochodowego z Warszawy, który wprowadza do sprzedaży nowy model samochodu osobowego typu pick-up. W celu poinformowania swoich potencjalnych klientów o możliwości odbycia jazdy próbnej podejmuje działania reklamowe. Jednak baza mailingowa jego klientów nie jest szczególnie pokaźna. Data Driven Mailing daje mu jednak możliwość wysyłki kampanii nie tylko na adresy zgromadzone w jego systemie CRM, lecz także oferuje dodatkową możliwość wykorzystania adresów bloku marketingowego motoryzacja. Porównywane są przy tym ze sobą adresy dealera, czyli adresy osób, które kiedyś już zakupiły pojazd lub odbyły jazdy próbne, z adresami które blok już zawiera. Ponieważ pick-up jest pojazdem o specyficznej charakterystyce blok jest filtrowany dodatkowo za pomocą mikroserwisów, które. Te określają najbardziej prawdopodobnego odbiorcę jako mężczyznę w wieku 35+, prowadzącego działalność gospodarczą w stolicy i promieniu +50km, związanego z branżą budowlaną, ogrodniczą, rolniczą lub prowadzącego hurtownię. Taka konkretyzacja bazy adresowej pozwala zatem nie tylko na ograniczenie liczby wysłanych wiadomości, co przekłada się zdecydowanie na budżet wymagany do zrealizowania kampanii, ale wpływa też pozytywnie na wizerunek marki, która wie gdzie są i czego potrzebują jej klienci. Pozwala to także na przygotowanie bardzo dopasowanej kreacji, która ma niebagatelny wpływ na odbiór i statystyki mailingu reklamowego.